30 Eylül 2015 Çarşamba

GÜRCİSTAN GEZİSİ (Nasıl gidilir?)



~~ Herkese Merhaba ~~


Bu kurban bayramında  memleketim Rize'ye gittim.Beş günlük bayram tatilim vardı.Bunu en iyi şekilde değerlendirmek için önceden bir kaç tane  plan yaptım.Bunlardan biri de Gürcistan'a gitmekti.

  Bir kaç yıl önce gitmiştim ama   Gürcistan'ın içini gezememiştim.Sadece Gürcü bir ailenin evine misafir olmuş arabayla Tiflis'in sokaklarını gezmiştik . Yani pek de Güscistan'a gitmiş gibi hissetmemiştim.Bu sefer ise Batum'un sokaklarını ve sahili iyice gezmek istiyordum.Öyle de yaptım :).Neler yaptığımı ayrıntılı bir şekilde anlatıcam.Ama önce Gürcistan'a nasıl giriş yapılır ondan bahsedeyim.


Bu bilgiler tamamen kendi gözlemlerim ve yaşadıklarım doğrultusunda yazılmıştır.Başka kaynaklardan  bilgi alınmamıştır !!!!          

Gürcistan gümrük kapısı Artvin Hopa da.Yani Türkiye üzerinden arabayla Gürcistan'a gitmek istiyorsanız Karadeniz'e gelmelisiniz.Ben Rize'li olduğum için Gürcitan'a gitmek Trabzon'a gitmek gibi .Tabi ki bayram günleri hariç.Çünkü bayramda Gürcistan'a insan akını oluyor.Bizde bayramda gittiğimiz için durumu birebir yaşadım.İnanılmaz bir kalabalık vardı.

Türkiye gümrük kapısı


Hopa - Gürcistan gümrük kapısına geldiniz.Hemen arabanızı sıraya sokmanız gerekiyor. Normal günlerde çok sıra olmuyor.Ama bizim gibi bayramda giderseniz epey bir sıra olacaktır.Biz biraz erken gittik sanırım o yüzden beklediğimden az bir sıra vardı.Yarım saat içinde sıra bize geldi.


Az sıradan kastım buydu :) Normalde daha çok sıra oluyor

Arabanız  sırada bekliyorken kendiniz için  giriş belgesi almanız gerekiyor.Belgeler alındıktan sonra arabada sadece şoför kalarak , arabalar ayrı yolcular ayrı kapılardan geçiyor.Babam arabada beklerken ben kardeşimle belgeleri almaya gittim.Babamın yurt dışında oturma izni olduğu için belge alması gerekmiyor.Pasaportunun yanında olması yeterli.Biz ise nüfus cüzdanını göstererek 15 tl karşılığında aşağıda görmüş olduğunuz belgeyi aldık.

Türk - Gürcü herkes giriş de bu belgeyi dolduruyor


Sadece ön yüzünü doldurmanız yeterli.Bu tarafını boş bırakıyorsunuz.

Gürcistan'a giriş yapabilmeniz için 18 yaşından büyüklere gerekli olan tek belge Nüfüs cüzdanları.Ama 18 yaşında küçüklerde anne ve babasının yanında olması gerekiyor.(anne veya babası hayatta olmayanlar için durum nasıl ilerliyor bilmiyorum) Benim kardeşim 13 yaşında ve ona belge alırken anne babasını sordular.Annemin kimliğini gösterdim babamın ise arabada olduğunu söyledim.Kabul edip belgeyi verdiler.Bizim arabaya sıra gelince annem arabadan indi ve biz ayrı bir kapıdan , babam ayrı bir kapıdan arabayla geçti.

 Biz gümrükten geçerken yine kardeşimin velisini sordular. Annem kimliğini gösterdi ama babamın kimliğini göremedikleri için geçmesine izin vermediler.Arabayı gümrükten geçiriyor diye açıklama yapınca , " kapıdan geçmeden sizi içeriye alamam " dedi.Babam kapıdan geçince gümrük amirini aradılar.Giriş yaptığı onaylanınca kardeşimi de içeriye aldılar.Yani 18 yaşından küçüklerde bu konuya dikkat etmeniz gerekiyor.Velisi olmadan içeriye almıyorlar.


Biz bu kapıdan girdik

Türk gümrük kapısından giriş yaptıktan sonra Gürcistan kapısından da geçmeniz gerekiyor.Bu iki kapı arasında ise biraz yürüme mesafesi var.




Biz buradan yürürken babam yanımızda ki gişelerden geçti.Bu arada sağ üstteki fotoğraf da 18 yaşında gözüken ama 13 yaşında olan kardeşim :)



Türk kapısından geçtikten sonra karşınıza Gürcistan 'ın bu meşhur binası çıkıyor.Artık Gürcistan topraklarındasınız :)) Ama Batum'a hala giriş yapamadınız.Son bir adım kaldı.O da Gürcistan gümrük kapısından geçmek.Bu binayı gördükten sonra sağ taraftaki binaya giriyorsunuz.Orada da uzun bir koridor var.Koridor boyunca Gürcistan kültürü ile ilgili reklamlar var.


Bahsettiğim uzun koridor

Gürcistan gümrüğü.

Gürcistan gümrüğünde ki memurlar doğal olarak Gürcü.Onlarla nasıl konuşurum diye gerilmeyin.Çünkü konuşmanıza gerek yok.Belgenizi ve nüfus cüzdanınızı verip , yüzünüzü görünür bir şekilde gösterdiğinizde direk geçiyorsunuz.Zaten pek sohbet canlısı değiller :)

Vee Batum'a Hoşgeldiniz

Babam çıkışta bizi bekliyordu.Çünkü onun gümrükten geçmesi daha kısa sürdü.Biz Gürcistan kapısında epey bir bekledik.Aslında önceden sistem böyle değildi.Yine nüfus cüzdanıyla belge gerekiyordu ama Türkiye kapısından geçtikten sonra arabanıza biniyor Gürcü kapısından arabanın içerisinde geçiyordunuz.Bu kadar beklemek zorunda da kalmıyordunuz.Son zamanlarda çok fazla giriş olduğu için denetlemeyi sıklaştırmışlar.Neyse öyle böyle bir şekilde girdik Gürcistan'a.Bundan sonrası gezdiğimiz yerler ile ilgili.Nereler gezilebilir bir kaç ipucu vereyim.




Batum'un merkezine biraz araba mesafesi var.Biz önce Batum merkezde ki bir pazara gittik.Pazardan belki bir şeyler alırız diye paramızı Gürcü parası olan "Lari" ye çevirdik.Bu işlemi yapmak da çok kolay.Adım başı döviz bürosu görüyorsunuz ve hiç konuşmanıza gerek kalmadan paranızı çeviriyorlar.


~~ 1 TL = 0.75 Lari ~~

 Ben 0.77 Lariden bozdurdum paramı.Bazı yerlerde 0.75 bazı yerlerde de 0.79 olarak gördüm ama ortalama 0.75 Lari.

Pazardan bir şey almadık.Zaten pek de bizim alışık olduğumuz tarzda pazar değil.Daraşık daraşık aralardan geçip küçücük tezgahlarda satılan ürünler var.Bu yönüyle de aynı Rusya ya benziyor.O tezgahları gezerken aklıma eski günlerim geldi.Çok mutlu oldum .



Gürcistan pazarının sokağı.Bahsettiğim daraşık yerler az ilerde sağda :)

Bir süre sonra  karnımız çok acıktı.Bir lokantaya gideriz diye düşünürken babam sokakta kadınların sattığı " Haçapuri" den aldı.Hepimiz bir ısırık alarak tadına baktık.Sonra birden kendimizi elimizde haçapurilerle bulduk :) O kadar lezzetliydi ki.Her birimiz "ıımmm çok güzel , çok lezzetli" diye diye yedik.Yediğimiz şey aslında peynirli börek gibi bir şey.Ama her  katının incecik ve çıtır çıtır olması çok güzeldi.Aslında Haçapuri bizim yediğimiz gibi olmuyor.Önceden geldiğimizde ev yapımı Haçapuri yemiştim.Bayılmıştım resmen.Çok çok çok lezzetliydi.Onun içerisinde de peynir var.Peynirli pide gibi ama daha kalın hamuru ve oraya özgü bir peyniri var.Satan kadın bizim yediğimize de Haçapuri dedi.Herhalde o da başka bir çeşidiydi.Bu arada aldığımız Haçapuri 1 Lariydi.



Pazara giderken rastladığım sokak sanatçısı




Gürcistan sokakları biraz ilginç.Çünkü bir tarafınız da üstteki fotoğraf da ki gibi çok eski binalar varken diğer tarafınızda aşağıdaki fotoğraf da ki gibi çok başarılı mimaride binalar var.



Bunun nedeni Gürcistan'ın yeni yeni gelişmekte olan bir ülke olması.Yani yapılan yeni binaların hepsi çok ilginç mimaride.Eski binaların da hemen yenilenmesi mümkün olmadığı için eskiyle yeni bir arada oluyor ve bu görüntü ortaya çıkıyor.




Pazarı gezdikten sonra arabayla sahile gittik.Çok uzak mesafede değil ama yürümek için de biraz uzak :) Arabanızı sahil kenarında bulunan alana park edebiliyorsunuz.Biz yaklaşık 3 saat kaldık ve 2 Lari park ücreti ödedik.



Sahil yolu boyunca Gürcistan dan hatıra kalacak süs eşyaları satan kişiler var.Bir kaç tane restoran ve yiyecek içecek satan küçük dükkanlar var.Ayrıca bu yolu isterseniz bisikletle de gezebilirsiniz.Bisiklet kiralanan bir alan var.Ücreti ne kadar dı onu bilmiyorum.



Sağ tarafa arabanızı park ediyorsunuz.



Kırmızı alan bisiklet kullananlar için.

Sahil yolu boyunca yürüdükten sonra teleferik olduğunu fark ettik.Gürcistan'ı birde kuş bakışı görelim dedik ve babama cesaret vermek için bütün aile seferber olduk :) Çünkü babamın yükseklik korkusu var.Bir zamanlar uçağa bile binemiyordu.Aslında benimde yükseklik korkum var ama daha önce iki kez teleferiğe bindiğim için artık pek korkmuyorum.Babamı da " merak etme bu o kadar da büyük bir teleferik değil.Gideceğimiz yeride buradan görebiliyoruz.O kadar da yükseğe çıkmaz" gibi cümlelerle  avuttum.O da sonunda kabul etti ve teleferiğe bindik.


Teleferik geldiiii .Hadi binelim :)



O kadar da yüksek değil ha :) Babam teleferiğe biner binmez gözlerini yumdu.Her direkten geçişte biraz sallanıyor teleferik.O anlarda babamı görmeliydiniz :) Yukarı çıkana kadar  ecel terleri döktü.

Gürcistan mezarlıkları.Böyle dümdüzler.Görünce şaşırdım doğrusu.





Teleferikle yolculuk yaklaşık 10 dk sürüyor .Yukarıya çıktığınızda karşınıza böyle bir alan çıkıyor.Buradan Gürcistan manzarasını izleyebilirsiniz.Bir tanede lokanta var.Bir kaç tanede hediyelik eşya ve alkol satan yerler vardı.




Bizde manzarayı seyredip bir kaç fotoğraf çekildik.Sonra tekrar teleferikle aşağıya indik.Araba olsaydı babam arabayla inecekti ama maalesef yoktu. O derece korktu yani :) Bu arada teleferik ücreti bir kişi 5 Lariydi.


Teleferikle çıktığımız yerden Gürcistan'ın manzarası





Teleferikten sonra biraz daha sahili gezdik , biraz dinlendik ve geri dönmek için yola çıktık.Yolda gördüğümüz güzel yerlerde de bir kaç fotoğraf çektik.Daha doğrusu ben çektim.Diğerlerinin pek mecali kalmamıştı.Çok yorulmuşlar.Ben ise konu gezmek olunca hiç yorulmam :)







Akşam üzeri geri dönmek için gümrük kapısına gittik.Yine babam ve biz ayrı kapılardan girdik.Ama bu sefer çok ama çok fazla beklemek zorunda kaldık.Normalde 10 dk da geçebileceğimiz yeri 2 saatte zor geçtik.O kadar kalabalıktı yani.Rize den Trabzon dan turlar düzenleniyor Gürcistan'a.O otobüslerdeki yolcuların hepsi de valizleriyle birlikte kapıdan geçmek zorundalar.Ellerinde kocaman valizlerle sıkış tepiş geçtik gümrük kontrolünden.Kalabalık bir yandan sıcak bir yandan.Daha önce hiç böyle bir durum yaşamamıştım.O sırada kimin eli kimin cebinde zaten belli değil.Kaç kişinin valizi ayağımı ezdi o hiç belli değil zaten.Yani geri dönüş tam bir işkenceydi.Bir ara bayılacağımı sandım.İki saatin sonunda Türk topraklarına basmış olduk.Geri dönüş bizi çok zorlasa da ben gittiğim için çok mutlu oldum.




Benim Gürcistan'a gitmek istememin asıl nedeni bana Rusya'yı hatırlatması.Gerçekten de kültür olarak birbirlerine çok benziyorlar.Sokakları yiyecekleri falan.Hatta yaşlı ve orta yaşlı olanların çoğu Rusça bilir.Onlarla bir kaç kelime Rusça konuşmak bile bana yetti.Evet ben hala rusya da yaşadığım günleri özlüyorum.Bir fırsat bulduğum an Rusya ya tekrar gidicem İnşallah. Umarım siz de gitmek istediğiniz her yere en kısa sürede gidersiniz.Benden bu kadar.Zaten epey uzun bir yazı oldu.Son olarak Gürcistan da öyle çok gezecek yer yok ama 15 tl karşılığında da gidebileceğiniz başka bir yabancı ülke de yok :) Türkiyeyle çok yakın olmasına rağmen çok farklı bir kültürü var.Bu yüzden gidip bir görün derim ben.


 Son olarak (bu kez gerçekten son :)) sizi bir kaç konuda uyarmam gerekiyor ve sonrasında bir kaç fotoğrafla size hoşçakalın diyeceğim.


  1. Nüfüs cüzdanınızı yanınıza almayı sakın unutmayın !!!
  2. Girişte aldığınız belgeyi çok iyi muhafaza edin.Çünkü o olmadan Türkiye ye geri dönemezsiniz.
  3. Gürcistan da 3 gün kalmadığınız sürece oradan karton sigara ve benzeri toplu ürünleri Türkiye ye sokamazsınız.(Bu kural bayram günü fes edildi.O kalabalıkta kimsenin çantasına bakamadılar)
  4. Gürcistan'a et ve et ürünleri sokmak yasak.Kurban bayramı da dahil :) Aynı bu şekilde yazıyordu kağıtta .
  5. Dönüşte sadece siz değil arabanızda aranıyor , ona göre :)






Kıyafeti olmayan Poseidon heykeli :)





Benden bu kadar.Buraya kadar okuduysanız bravo :) Ayrıca teşekkürler.Kendinize çok iyi bakın.Hoşçakalın....






1 yorum:

  1. çok guzel br yazı olmuş teşekkurler bende yalovadan arkadaşlar la kendı basımıza oraya gıdıp 2 3gun gezmeyı planlıyoruz bakalım kısmet

    YanıtlaSil